Limbajul între 3 și 4 ani

Autor: Costin Oana Actualizat la 31-05-2016, 4934 vizualizări
Limbajul între 3 și 4 ani
Între 3 și 4 ani limbajul copilului cunoaște o dezvoltare semnificativă.

Micuțul este deja preșcolar, astfel că puteți avea cu el conversații mult mai complexe decât în etapele anterioare de dezvoltare.

Copilul face progrese mari în privința pronunției, rareori mai repetă silabe sau cuvinte, iar cea mai mare parte a limbajului său este inteligibilă chiar și pentru persoanele din afara familiei. Vocabularul său continuă să se dezvolte și micuțul începe să înțeleagă regulile minime ale gramaticii. Continuă să pună foarte multe întrebări („De ce?”, „Ce?”, „Cine?”, „Unde?”) în încercarea de a afla cât mai multe despre lumea din jur.

Ce achiziții ale limbajului sunt specifice perioadei dintre 3 și 4 ani și cum pot părinții să susțină dezvoltarea vorbirii?

Dezvoltarea limbajului între 3 și 4 ani

Înțelegere

  • înțelege concepte precum forma, mărimea, culoarea;
  • identifică și numește culorile principale;
  • înțelege mult mai bine atunci când părinții sunt cei care îi explică ceva;
  • înțelege activitatea dintr-o imagine;
  • se poate juca cu un obiect și să pretindă că acesta substituie altceva (de exemplu un băț poate deveni un cal care poate fi încălecat);
  • face diferența între trecut și viitor;
  • este mult mai atent decât în etapele anterioare de dezvoltare la poveștile care i se spun sau i se citesc;
  • arată un interes mai mare pentru cântecele, poezii, povești;
  • are capacitatea de a identifica un obiect pe baza unei descrieri și de a descrie rolul/funcția unui obiect;
  • învață foarte multe cuvinte noi ascultându-și părinții sau pe adulții din jurul său, din poveștile care i se citesc și din propriile experiențe de viață, iar de sensul unor cuvinte își dă seama din context;
  • înțelege și cunoaște denumirea unor categorii precum „animale”, „fructe”, „legume”;
  • când nu înțelege ceva, va pune întrebări ca să se lămurească;
  • înțelege și reține solicitările care au mai mult de 2 pași (de exemplu „Închide televizorul, pune-ți pijamalele și urcă-te în pat”)
  • până la 4 ani, poate înțelege explicații complexe, mai ales dacă poate vedea rezultatele/efectele pe loc (de exemplu, va înțelege dacă i se explică faptul că „Lumina soarelui încălzește lucrurile. Uite, vezi ce cald este bolul de apă al cățelului care a stat la soare?”)
  • tot în preajma vârstei de 4 ani, micuțul înțelege cuvinte care exprimă emoții/trăiri/sentimente („fericit”, „bucuros”, „trist”, „supărat”), recunoaște cauzele acestora și își poate oferi ajutorul unei persoane supărate, dându-i o îmbrățișare;
  • devine conștient de existența literelor, de faptul că așezarea acestora într-o carte „spun” cititorului ce să citească și că literele pot fi scrise pentru a reda cuvinte;
  • chiar și în această etapă, copilul înțelege mult mai mult decât știe deocamdată să exprime;

Comunicare

  • pronunță corect majoritatea cuvintelor (claritatea pronunției poate avea de suferit când micuțul este foarte emoționat sau entuziasmat); dificultăți pot apărea la pronunția grupurilor de consoane care care conțin literele „r” și „l” - „pr”/„pl”, „cr”/„cl”, „br”/„bl” etc;
  • mai are tendința de a omite câte o silabă când cuvântul este foarte lung;
  • la 4 ani limbajul său este inteligibil în proporție de 80-90%;
  • persoanele din afara familiei înțeleg în general ceea ce spune micuțul;
  • fluența vorbirii crește treptat;
  • poate folosi aproximativ 4 propoziții împreună pentru a descrie ce a făcut în ziua respectivă, pentru a povesti un anumit aspect etc., iar o propoziție poate avea cel puțin 4 cuvinte;
  • îi place să inițieze conversații și să vorbească despre aspectele de interes pentru el, mai ales dacă este încurajat să vorbească de către adulți;
  • pe măsură ce se apropie de vârsta de 4 ani, micuțul poate susține conversații mai complexe și mai abstracte (de exemplu „Dacă mai plouă, o să construim o barcă să mergem la bunica?”)
  • este capabil să ofere răspunsuri simple la întrebări care încep cu „cine?”, „unde?”, „ce?”, „de ce?”
  • începe să folosească pluralul la unele cuvinte;
  • vocabularul poate ajunge la 4 ani la un număr de 1500 de cuvinte;
  • folosește pronumele;
  • știe să numere până la 5 sau 10;
  • folosește mai multe cuvinte de legătură (prepoziții, conjuncții) - „și”, „pentru că”, „ca să” etc., care îl ajută să folosească propoziții și fraze mai complexe;
  • poate spune o poveste care are un început și un final, dar are nevoie de intervenția adultului care să îl determine să continue firul poveștii (de exemplu „Și ce s-a întâmplat apoi?”)
  • poate oferi explicații pentru preferințele sale (de exemplu, faptul că vrea creionul verde pentru a colora iarba)
  • în jocurile sale imitaționale, limbajul devine foarte important – de exemplu, atunci când se joacă „de-a mama” va imita tonul și cuvinte specifice folosite de ea. (1), (2), (3), (4), (5)

Cum încurajăm dezvoltarea limbajului în această perioadă?

  • Micuțul continuă să pună multe întrebări despre tot ceea ce se întâmplă în jurul lui, de aceea este important să aveți răbdare cu el și să îi răspundeți, pentru a-i încuraja curiozitatea.
  • Pentru că cel mic învață multe cuvinte noi în această perioadă, continuați să îi citiți, să cântați împreună, să îi spuneți povești și să faceți împreună activități cât mai diverse, pentru a-l expune la o diversitate de situații din care să învețe.
  • După citirea unei povești, discutați cu cel mic despre subiect. Rugați-l să vi-o repovestească, vorbiți despre personajul preferat, partea preferată din poveste etc.
  • În această etapă copilul începe să înțeleagă conceptul de categorie. Pentru a-l sprijini, implicați-l în jocuri care presupun sortarea obiectelor pe categorii (deocamdată în funcție de o singură caracteristică). Puteți merge mai departe ca grad de dificultate, cu eliminarea celor care nu se potrivesc clasei. Pe parcursul jocurilor, vorbiți cu cel mic, întrebați-l de ce a ales așa și dați-i feedback.
  • Dacă în etapa anterioară copilul era capabil să recunoască persoanele din fotografiile de familie, acum îl puteți provoca să vă povestească ce crede că se întâmplă în acele imagini, care este acțiunea, ce fac persoanele, de ce sunt vesele/triste etc.
  • Dacă sunt cuvinte rostite de cel mic pe care nu le înțelegeți, rugați-l să le repete, pentru a-i arăta că ceea ce spune este important pentru dvs. (2), (4)
Bibliografie:
(1)Developmental Milestones, Birth to 8 Years, link: http://firstyears.org/miles/chart.htm
(2)What should my child be able to do?, link: http://www.asha.org/public/speech/development/34/
(3)Steps to talking – a parent s Guide, link: https://www.rcslt.org/docs/free-pub/helpyourchildtotalk.pdf
(4)Language development: 3-4 years, link: http://raisingchildren.net.au/articles/language_development_3-4_years.html/context/566
(5)Your Three Year Old, link: http://www.pbs.org/parents/childdevelopmenttracker/three/
Alte articole:
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Îngrijirea copiilor

Totul despre îngrijirea copilului, in fiecare etapa a vieții sale: nou-născut, sugar, copil mic.

Alimentație

Alăptare, diversificare și principii de alimentație corectă a bebelușului și a copilului mic.

Somnul la copii

Despre fazele somnului la bebeluși, necesarul de somn și cum trebuie educat copilul pentru un somn fără probleme.

Dezvoltarea normală a copilului

Această secțiune răspunde la întrebarea: Bebelușul meu este normal din punct de vedere fizic și neurologic?

Educația copiilor

Informatii bazate pe surse oficiale si dovezi stiintifice privind modul in care trebuie sa te comporti cu copilul tau.

Ghiduri

Aici veti gasi o serie de scheme si liste ce contin cele mai importante recomandari privind ingrijirea si educatia copilului.

Afecțiuni întâlnite la copii

Informații complete despre cele mai frecvente boli ale bebelușilor și copiilor mici prezentate pe înțelesul părinților.

Articole recente:
Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp