Limbajul între 5 și 6 ani
Autor:
Costin Oana Actualizat la 16-06-2016, 4293 vizualizări
La vârsta de 5 ani, abilitățile verbale ale unui copil sunt bine formate: pronunță corect cuvintele, folosește fraze complexe, nu mai face greșeli gramaticale, iar vocabularul continuă să se dezvolte repede, pe măsură ce aude cuvinte noi.
Între 5 și 6 ani, cei mai mulți copii fac primii pași în a citi și a scrie, etapă importantă în ceea ce privește limbajul și comunicarea. Încep să cunoască literele și să le asocieze cu sunetele și înțeleg faptul că dacă unesc sunetele, pot forma cuvinte.
Tot în această perioadă micuții sunt mult mai sociabili și preferă jocurile și activitățile cu ceilalți copii celor individuale. Pe măsură ce gândirea lor devine mai abstractă, încep să înțeleagă mai bine concepte precum forma, numerele, timpul, spațiul, dar și să formuleze teorii despre lumea înconjurătoare, încercând să afle „de ce” și „cum” au loc lucrurile. Totodată, deprind capacitatea de a vorbi cu o mai mare ușurință despre evenimentele care s-au întâmplat sau care urmează, nemaifiind concentrați doar asupra celor de „aici și acum”. (1)
Aceste recomandări se adaugă celor valabile pentru anul precedent, pe care le găsiți în acest articol.
Între 5 și 6 ani, cei mai mulți copii fac primii pași în a citi și a scrie, etapă importantă în ceea ce privește limbajul și comunicarea. Încep să cunoască literele și să le asocieze cu sunetele și înțeleg faptul că dacă unesc sunetele, pot forma cuvinte.
Tot în această perioadă micuții sunt mult mai sociabili și preferă jocurile și activitățile cu ceilalți copii celor individuale. Pe măsură ce gândirea lor devine mai abstractă, încep să înțeleagă mai bine concepte precum forma, numerele, timpul, spațiul, dar și să formuleze teorii despre lumea înconjurătoare, încercând să afle „de ce” și „cum” au loc lucrurile. Totodată, deprind capacitatea de a vorbi cu o mai mare ușurință despre evenimentele care s-au întâmplat sau care urmează, nemaifiind concentrați doar asupra celor de „aici și acum”. (1)
Dezvoltarea vorbirii între 5 și 6 ani
Copiii cresc și se dezvoltă într-un ritm propriu, lucru valabil inclusiv pentru limbaj, de aceea aceste informații trebuie privite ca un ghid orientativ. Unii copii deprind mai repede aceste abilități, în timp ce alții au un ritm mai lent decât copiii de aceeași vârstă, ceea ce nu înseamnă că se confruntă cu tulburări ale limbajului. (2)
Înțelegere
- cunoaște literele alfabetului;
- înțelege asocierea dintre litere și sunetele care le redau;
- înțelege conceptul de număr;
- are capacitatea de a acumula aproximativ 6-9 cuvinte noi pe zi, dacă este expus la cât mai multe și variate contexte de învățare;
- cunoaște tot mai multe nume de categorii (de exemplu flori, ustensile de gătit, echipament sportiv, componente ale computerului, insecte, planete etc);
- abilitatea de a înțelege explicații complexe se dezvoltă tot mai mult;
- înțelege că un cuvânt poate avea mai multe sensuri și se bazează tot mai mult pe context pentru a înțelege sensul exact;
- înțelege sensul metaforelor și a expresiilor care au sens figurat;
- înțelege secvențierea temporală a evenimentelor (ce s-a întâmplat mai întâi, ce a urmat apoi);
- clasificările obiectelor le face mult mai complex, folosind mai multe criterii: formă, culoare, material, utilizare etc. (de exemplu, „Mănânc cu furculița” - instrument pentru mâncat, „Furculița e făcută din metal” - material).
Începând de la vârsta de 3 ani, este destul de dificil de măsurat vocabularul productiv al copilului (cuvintele pe care le folosește), dar numărul cuvintelor pe care le înțelege este întotdeauna mai mare decât al celor pe care le utilizează în limbaj. (1)
Comunicare
- pronunția este corectă, de cele mai multe ori fără greșeli; unii copii pot avea încă dificultăți în a rosti literele „l” sau „r” în grupuri precum „cl/cr”, „br/bl”, „pr/pl” etc;
- folosește aproximativ 2000-2500 de cuvinte, înțelege mai bine de 2800 de cuvinte,
- vorbește fluent;
- limbajul include tot mai multe cuvinte specializate, în special din zone de interes pentru copil (păsări, dinozauri, planete, flori etc);
- propozițiile devin mai complexe, fiind formate, în medie, din 5-6 cuvinte;
- comunică inteligibil cu un adult sau cu un alt copil;
- inițiază conversații frecvent;
- înțelege și utilizează construcția „dacă..., atunci ...” ca să exprime relațiile condiționale („dacă mănânc cu mâna, o să mă murdăresc”);
- spre deosebire de anul anterior, îi este mult mai ușor să își aștepte rândul într-o conversație;
- abilitățile de comunicare și de negociere îl ajută să inițieze și să mențină relațiile cu ceilalți copii sau cu adulții, cu atât mai mult cu cât a face parte dintr-un grup începe să devină important la această vârstă;
- învață să spună cât este ceasul;
- în perioada 4-8 ani, abilitatea de a relata povești sau evenimente la care a participat ori inventate devine din ce în ce mai bună; folosește treptat mai multe detalii, iar relatările devin mai lungi;
- pune întrebări mult mai analitice, în încercarea de a afla explicații pentru lucrurile și fenomenele din jur (cele mai frecvente sunt cele care încep cu „de ce” sau „cum”)
- știe să spună cuvinte care încep cu o anumită literă sau care rimează;
- în această perioadă unii copii încep să scrie și să citească;
- are capacitatea de a-și exprima verbal emoțiile și trăirile și arată o preferință pentru lucrurile și aspectele amuzante; (1), (2), (3), (4), (5)
Cum încurajăm dezvoltarea limbajului în această perioadă?
- Și în această perioadă, ca și în anul precedent, vocabularul copilului se dezvoltă foarte mult atunci când aude adulții folosind cuvinte noi și aceștia îi explică micuțului sensul, când acesta nu poate fi dedus din context. Pentru a-i facilita constant accesul la cuvinte noi, citiți-i, puneți-i să asculte cărți audio, vorbiți cu el despre lucrurile și situațiile noi pe care le întâlniți zi de zi.
- Copilul devine mult mai interesat să afle cum au loc lucrurile, de aceea continuați și în această etapă să îi răspundeți, chiar dacă întrebările pot ajunge până în punctul în care nu mai știți ce să răspundeți. Încurajați-l să pună întrebări printr-o atitudine caldă, calmă și non-critică.
- Antrenați vorbirea copilului prin jocuri și provocări (de exemplu, să numească cât mai multe cuvinte care încep cu o anumită literă sau grup de litere, să găsească cuvinte care rimează cu o silabă etc.)
- Jocurile jucate în familie împreună cu cel mic (există și board games pentru copii cu vârsta de minimum 5 ani) sunt o ocazie pentru el să își exerseze vorbirea, să se obișnuiască cu regulile și să interacționeze cu membrii familiei. În preajma vârstei de 6 ani, cei mici arată un interes mai mare pentru jocurile cu reguli decât pentru cele care se pot inventa pe loc.
- Pentru că în această etapă copilul începe să diferențieze acțiunile „aici și acum” de cele trecute și viitoare, solicitați-i să vă povestească despre acestea din urmă (ce a făcut azi la grădiniță, ce ar vrea să faceți împreună în weekendul viitor etc).
- Încurajați micuțul să deseneze, să scrie și să folosească cât mai multe ustensile de scris și desenat. De multe ori cei mici sunt încântați să încerce să scrie așa cum văd că fac frații mai mari sau părinții. (1), (3)
Aceste recomandări se adaugă celor valabile pentru anul precedent, pe care le găsiți în acest articol.
Bibliografie:
(1) Child Development Tracker, Language, link: http://www.pbs.org/parents/childdevelopmenttracker/five/index.html
(2) Milestones of speech, language and communication development 60 - 72 Months, link: http://www.icommunicatetherapy.com/wp-content/uploads/2012/09/Milestones-60-72-months.pdf
(3) Language development: 5-6 years, link: http://raisingchildren.net.au/articles/language_development_5-6_years.html/context/511
(4) Developmental Milestones, Birth to 8 Years, link: http://firstyears.org/miles/chart.htm
(5) Child Development: Birth - 6 Years, link: http://dyslexiahelp.umich.edu/parents/learn-about-dyslexia/is-my-child-dyslexic/developmental-milestones/birth-6-years#60
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Torsiunea de testicul la copil, sau urgența de mers la Urgențe!
- Copilul nu mai respiră - ce faci?
- Cum stimulăm intelectual copiii mici
- Ce jucării să cumperi pentru bebeluș
- Ce faci dacă copilul s-a tăiat sau înțepat și curge sânge
- Ce faci dacă: copilul s-a lovit la cap (ghid, recomandări)
- Ce faci dacă: copilul tremură și are mișcări necontrolate ale corpului
- Cum să te joci cu bebelușul
- Suplimente nutritive recomandate copiilor
- Ce faci dacă: copilul s-a înecat cu mâncare sau ceva de pe jos (corp solid) (ghid și recomandări)
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]