Tipuri de parenting
Comunicare
Jocul
Făcutul la oliță
Mituri despre îngrijirea copiilor
Plânsul
Probleme de comportament
Siguranța copiilor
Metoda lui Dr. Spock
Autor:
Mancaș Mălina Actualizat la 11-04-2016, 6740 vizualizări
Dr. Benjamin McLane Spock, inițiatorul metodei, a fost un pediatru american care recomanda începerea antrenamentului la oliță după vârsta de 24-30 luni. Metoda acestuia a fost prima dată publicată în cartea numită „Îngrijirea bebelușului și a copilului”, în anul 1968. Asemenea lui Brazelton, Spock recomandă antrenamentul la oliță orientat către nevoile copilului, începând din momentul în care acesta dă semne că este pregătit. Nu susține regulile stricte, care, consideră acesta, ar putea genera probleme de comportament.
Inițial copilul trebuie lăsat să stea și îmbrăcat pe oliță sau pe capacul de toaletă, dacă nu vrea sa stea fără pantalonași și scutec. Astfel se familiarizează cu olița și toaleta, folosindu-le ca simple obiecte de mobilier.
Dacă elimină în scutec, spuneți-i că ar fi bine dacă data viitoare ar elimina în oliță, utilizând cuvinte pozitive și un ton blând. Dacă elimină materiile fecale în scutec, aruncați conținutul scutecului în oliță, spunându-i că acolo trebuie să ajungă acestea. Nu eliminați conținutul oliței în toaletă și nu trageți apa când copilul este încă în baie. Repetați zilnic această rutină până când copilul acceptă să elimine în oliță. Când credeți că urmează să elimine dați-i scutecul jos și încurajați-l să se așeze pe oliță pentru a elimina. Lăudați-i progresul și recompensați-l cu afecțiune sau gustările lui preferate.
Dacă cel mic refuză să se așeze pe oliță fără scutec, nu insistați. Așteptați aproximativ o săptămână, apoi reluați antrenamentul de unde ați rămas, sugerându-i din nou să se așeze fără scutec.
În cazul în care copilul refuză categoric să se așeze pe oliță sau se întâmplă accidente prea des, Dr. Spock recomandă să i se dea iar scutece și să fie reluat antrenamentul după o scurtă perioadă de timp. (1, 2, 3)
Unii sunt de părere că metoda lui Dr. Spock este prea permisivă, dificilă pentru părinți și care ar putea favoriza învățarea mult prea târzie a antrenamentului la oliță. Un exemplu este John. B. Watson, care a criticat metoda de educare a copiilor susținută de Spock. Acesta susținea că celor mici le trebuie stabilit un program de către părinți. (4, 5)
Lipsa studiilor privind eficiența acestei metode face imposibil de afirmat că metoda este sigură și dă rezultate, precum și că nu are efecte adverse asociate.
Ce presupune metoda?
Este o metodă orientată către copil ce presupune antrenamentul fără forțare, inițiat la vârsta de 24-30 luni. Procesul trebuie să fie unul plăcut, fără critică și cuvinte negative. Dr. Spock recomandă începerea antrenamentului utilizând o oliță. Acesta consideră că dacă părinții așteaptă până când copilul este complet pregătit, va învăța mai ușor, fără să îi fie impus, procesul fiind mai relaxant și mai plăcut. Copilul trebuie să învețe să dețină controlul asupra vezicii urinare și a sfincterului anal, fiind încurajat în permanență de către părinți. Trebuie să se acomodeze inițial cu olița, înainte de a o folosi propriu-zis. (1, 2, 3)Care sunt etapele?
Prima etapă
Înaintea începerii antrenamentului propriu-zis, copilul trebuie familiarizat cu olița și toaleta, îi trebuie explicat care sunt pașii în utilizarea acestora, cu exemple. Poate fi lăsat să însoțească alți membri ai familiei la baie când aceștia folosesc toaleta. În vocabularul copilului trebuie introduse cuvinte precum „oliță”, „toaletă” etc. Evitați folosirea expresiilor negative privind urina sau materiile fecale.Inițial copilul trebuie lăsat să stea și îmbrăcat pe oliță sau pe capacul de toaletă, dacă nu vrea sa stea fără pantalonași și scutec. Astfel se familiarizează cu olița și toaleta, folosindu-le ca simple obiecte de mobilier.
A doua etapă
Când acesta s-a obișnuit deja cu olița, sugerați-i să se așeze fără scutec, în special în momentul în care simte nevoia de a urina sau defeca, încurajați-l să elimine materiile fecale/urina. Dacă cel mic nu vrea, nu insistați, pentru a nu fi percepută ca o pedeapsă. Lăsați-l să stea pe oliță cât vrea.Dacă elimină în scutec, spuneți-i că ar fi bine dacă data viitoare ar elimina în oliță, utilizând cuvinte pozitive și un ton blând. Dacă elimină materiile fecale în scutec, aruncați conținutul scutecului în oliță, spunându-i că acolo trebuie să ajungă acestea. Nu eliminați conținutul oliței în toaletă și nu trageți apa când copilul este încă în baie. Repetați zilnic această rutină până când copilul acceptă să elimine în oliță. Când credeți că urmează să elimine dați-i scutecul jos și încurajați-l să se așeze pe oliță pentru a elimina. Lăudați-i progresul și recompensați-l cu afecțiune sau gustările lui preferate.
Dacă cel mic refuză să se așeze pe oliță fără scutec, nu insistați. Așteptați aproximativ o săptămână, apoi reluați antrenamentul de unde ați rămas, sugerându-i din nou să se așeze fără scutec.
A treia etapă
După ce copilul a acceptat să folosească olița, solicitați-l să se așeze mereu când simte nevoia de a elimina sau la anumite intervale de timp. Când credeți că urmează să elimine, sugerați-i să utilizeze olița sau pur și simplu așezați-l de 2-3 ori pe zi pe oliță pentru a elimina. Cu cât copilul devine mai obișnuit cu utilizarea oliței, rugați-l să se așeze pe viitor pe aceasta ori de câte ori simte nevoia de a elimina. Ocazional, îi puteți reaminti acest lucru.În cazul în care copilul refuză categoric să se așeze pe oliță sau se întâmplă accidente prea des, Dr. Spock recomandă să i se dea iar scutece și să fie reluat antrenamentul după o scurtă perioadă de timp. (1, 2, 3)
Argumente pro și contra
Argumente pro
Metoda este una orientată către copil, care presupune începerea antrenamentului când copilul este pregătit, fără forțarea lui, fiind o metodă relaxantă atât pentru copii cât și pentru părinți. Presupune evitarea cuvintelor negative, a criticii sau a pedepselor. Este un antrenament care presupune folosirea voluntară a oliței de către copil.Argumente contra
Fiind o metodă care susține inițierea la oliță destul de târziu, poate fi asociată cu refuzul prelungit al copiilor, cu tantrumurile sau cu probleme asociate utilizării prelungite a scutecelor.Unii sunt de părere că metoda lui Dr. Spock este prea permisivă, dificilă pentru părinți și care ar putea favoriza învățarea mult prea târzie a antrenamentului la oliță. Un exemplu este John. B. Watson, care a criticat metoda de educare a copiilor susținută de Spock. Acesta susținea că celor mici le trebuie stabilit un program de către părinți. (4, 5)
Lipsa studiilor privind eficiența acestei metode face imposibil de afirmat că metoda este sigură și dă rezultate, precum și că nu are efecte adverse asociate.
Bibliografie:
(1) Dr. Spock toilet training method, link: http://www.pottytrainingconcepts.com/A-Method-Spock.html
(2) The effectiveness of different methods of toilet training for bowel and bladder control, link: http://archive.ahrq.gov/downloads/pub/evidence/pdf/toilettraining/toilettr.pdf
(3) Toilet training, link: http://www.aafp.org/afp/2008/1101/p1059.html
(4) Dr. Benjamin Spock: child care and controversy, link: http://www.legacy.com/news/celebrity-deaths/article/dr-benjamin-spock-child-care-and-controversy
(5) Dr. Benjamin Spock biography, theories and books: The controversial forefather of intuitive parenting, link: http://www.positive-parenting-ally.com/benjamin-spock.html
Alte articole:
- Comunicarea eliminării
- Învățarea mersului la toaletă
- Metoda orientată către copil a lui Brazelton
- Metoda antrenamentului de o zi (Azrin și Foxx)
- Metoda gradual-intensivă (Dr. Schmidt)
- Care este vârsta potrivită pentru antrenamentul la oliță?
- Probleme des întâlnite în timpul antrenamentul la oliță
- Tipuri de olițe
- Reductorul pentru vasul de toaletă
- Sfaturi generale privind antrenamentul la oliță al copilului
- Chiloțeii de tranziție
- Sfaturi pentru antrenamentul la oliță (Tracy Hogg)
- Culoarea urinei la copil - indicii oferite
Satisfăcut de serviciile pediatrului tău?
Recomandă un Medic
Secțiuni:
Articole recente:
- Torsiunea de testicul la copil, sau urgența de mers la Urgențe!
- Copilul nu mai respiră - ce faci?
- Cum stimulăm intelectual copiii mici
- Ce jucării să cumperi pentru bebeluș
- Ce faci dacă copilul s-a tăiat sau înțepat și curge sânge
- Ce faci dacă: copilul s-a lovit la cap (ghid, recomandări)
- Ce faci dacă: copilul tremură și are mișcări necontrolate ale corpului
- Cum să te joci cu bebelușul
- Suplimente nutritive recomandate copiilor
- Ce faci dacă: copilul s-a înecat cu mâncare sau ceva de pe jos (corp solid) (ghid și recomandări)
Pediatri în:
- Alba Iulia
- Arad
- Austria
- Bacau
- Baia Mare
- Barlad
- Bistrita
- Botosani
- Braila
- Brasov
- Bucuresti
- Buzau
- Campina
- Cluj-Napoca
- Constanta
- Craiova
- Deva
- Dr. Tr. Severin
- Focsani
- Galati
- Iasi
- Onesti
- Oradea
- Piatra Neamt
- Pitesti
- Ploiesti
- Ramnicu Valcea
- Resita
- Satu Mare
- Sfantu Gheorghe
- Sibiu
- Slatina
- Suceava
- Targoviste
- Targu Jiu
- Targu Mures
- Timisoara
- Tulcea
- Vaslui
- Zalau
- [Toate localitățile...]